Nawigacja

Koła zainteresowań 2018/2019

Debata Oksfordzka. Koło dla klas 6-8

Sztuka Debaty Oksfordzkiej to rodzaj debaty pochodzący z Uniwersytetu Oksfordzkiego. Celem debaty jest dyskusja nad tezą. Debatują obrońcy tezy z jej przeciwnikami. Jak na wielowiekowy wzorzec brytyjski przystało zabronione jest obrażanie bądź wyśmiewanie mówców strony przeciwnej.

Na czym polega debata?

Debata oksfordzka wymusza (choćby sztucznie i na chwilę) opowiedzenie się po jednej stronie i wyciągnięcie szeregu argumentów za lub przeciwko tezie. Ograniczony czas na wypowiedź i nałożone przez drużynę na debatanta zadanie zmusza go do zwięzłości, używania konkretnych argumentów i podpierania się należycie dowodami (takimi jak statystyki, analizy, wypowiedz autorytetów). Zwycięzcą Debaty Oksfordzkiej jest ta strona, która przekona publiczność do swoich racji siłą swoich argumentów, dobrze zbudowaną linią logiczną, trafnym odnoszeniem się do kontrargumentów oraz dzięki wysokiej jakości autoprezentacji. Zadaniem publiczności jest docenić kunszt debatancki.

Jakie umiejętności rozwija udział w debacie?

Debatant ćwiczy samodyscyplinę
To wyjątkowa umiejętność: w kilka minut przedstawić wypowiedź pełną treści, logiczną i atrakcyjną w formie. Debata oksfordzka to ćwiczy. Każdy z mówców – zarówno opowiadających się za tezą jak i ten przeciw tezie – ma określony czas wypowiedzi i zadania do wykonania. Ma na to zaledwie 5 bądź 4 minuty (w zależności od tego, którym jest mówcą). Każda osoba występująca publicznie koniecznie powinna te umiejętności posiadać i nieustannie rozwijać.

Debata uczy budowania argumentacji

Każda wypowiedź, zarówno całej strony, jak i poszczególnych mówców, musi być starannie ułożona w ciągu logicznym: od ogółu do szczegółu. Konieczna jest więc drobiazgowa analiza zawartych w tezie sformułowań, debatanci ćwiczą wielostronne spojrzenie i analityczne myślenie.

Ćwiczenie się w debatach wykształca nawyk uważnego słuchania

Do zwycięstwa w debacie niezbędna jest praca zespołowa! Bez wspólnego przygotowania się wszystkich czterech mówców jednej strony i rozdzielenia ról, układ wypowiedzi nie będzie uporządkowany i logiczny, a na tej podstawie publiczność wystawia ocenę. Zadaniem każdego debatanta jest uważnie słuchać: zarówno swoich, jak i przeciwników. Członków swojego zespołu po to, aby kontynuować ciąg logiczny i wzmacniać wypowiedzi poprzedników; przeciwników – aby odnosić się do ich argumentów i zbudować do nich kontry. Przy ograniczonym czasie tak postawione wyzwanie ćwiczy refleks i pozwala się rozwijać błyskotliwości debatanta.

Niemożliwe jest przeprowadzenie debaty bez pięknej polszczyzny.

Język debatanta – poza funkcją argumentacyjną – gra także rolę w przykuwaniu uwagi słuchaczy i widzów. Debata wymaga elokwencji i zachęca do odnoszenia się do zjawisk kultury. Mówcy zawsze zwracają się do siebie per Pan, Pani i często zwracają się bezpośrednio do Marszałka lub oponentów za pomocą wołacza, na przykład „Szanowna strono opozycji…!”, „jak moja przedmówczyni powiedziała…”. Opanowanie zasad teatralnej oprawy przy jednoczesnym zachowaniu istoty przekazu jest świetnym sposobem na wyćwiczenie charyzmy i umiejętności skupiania na sobie uwagi słuchaczy.

Prowadzący: p. Przemysław Jeruszka

Aktualności

Kontakt

  • Szkoła Podstawowa Niepubliczna nr 81 Fundacji "Rodzice Dzieciom"
    ul. Nowowiejska 39A
    02-010 Warszawa
  • +48 022 825-18-54
    fax: +48 022 825-18-54

Galeria zdjęć